فیلم سینمایی در آغوش درخت 2021-09-28
«در آغوش درخت» در جمع مردم شرق آسیا خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان
ژانر فیلم سینمایی در آغوش درخت درام است و از حضور بازیگرانی چون مارال بنی آدم و جواد قامتی بهره برده است. محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهینسب تهیهکنندگان این اثر هستند و موسیقی فیلم نیز کاری شنیدنی از فردین خلعتبری است. اگر درباره تاریخ اکران فیلم در آغوش درخت برای شما سوالی پیش آمده، باید بگوییم این فیلم اولین بار در 22 بهمن 1401، در چهلویکمین جشنوراه فیلم فجر به روی پرده رفت. فیلم در آغوش درخت از 17 مرداد 1403 در سینماهای سراسر کشور در دسترس علاقمندان قرار گرفت. جمع بندی نهایی اعضای هیئت انتخاب فیلم در آغوش درخت به کارگردانی بابک خواجه پاشا بود. در تمامی این سالها این نحوه انتخاب توسط یک هیئت داوران از پیش تعیین شده انتقادات زیادی را برانگیخته است.
او در سال 1378 با علی سرابی، بازیگر ایرانی، ازدواج کرد و ماحصل این پیوند یک دختر به نام عسل و یک پسر به نام ایلیا است. بازیگران فیلم در آغوش درخت چه کسانی هستند؟ در در آغوش درخت بازیگرانی چون مارال بنیآدم، جواد قامتی، روحالله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم در آغوش درخت حدود 5 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان در آغوش درخت را یک اثر کمبازیگر و با تعداد شخصیتهای داستانی کم عنوان کرد. در ادامه ولیالله محمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، در مراسم گشایش سومین جشنواره فیلم سینمای ایران در این کشور، طی سخنرانی خود به اهمیت سینمای ایران در معرفی فرهنگ و هویت ملی پرداخت. فیلم در آغوش درخت نخستین فیلم بابک خواجهپاشا به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد.
چون به سبک فیلمهای عباس کیارستمی و مجید مجیدی نه براساس واقعیت جامعه که براساس یک آرمان دست نیافتنی و در فضایی انتزاعی ساخته شده و از مطلوبات سخن میگوید نه واقعیات. ساخته شدن فیلم در شهرستان، نمایش زندگی سنتی اقوام ایرانی و البته لوکیشن زیبا که به نظر مسئولان و هیئت انتخا همیشه برای خارجیها جذاب است از دیگر عوامل انتخاب در آغوش درخت بوده است. کارگردان این فیلم هم به جز ساخت یک فیلم مهجور دیگر و دستیاری رضا میرکریمی سابقه چندانی در سینمای ایران ندارد. این فیلم از آن فیلمهایی است که به راحتی میتوانند متصف به صفت شریف و محترم (آنطور که جیرانی از اعضای هیئت انتخاب هم در بیانیه خود گفت) شوند.
در سریال «همگناه» مصطفی کیایی بازیاش بیشتر از قبل به چشم آمد و در فیلم «در آغوش درخت» هم از پس ایفای نقشی محوری و بسیار سخت برآمده است. او نقش زنی تنها و البته مستقل را دارد که توانسته از پس گذران زندگیاش بربیاید اما بروز یک بحران، موقعیتی نفسگیر را در ارتباط با زندگی فرزندانش در فیلم تجربه میکند. او در جایگاه یک مادر، کاملا موفق میشود احساسات مخاطبان را با خودش همراه کند و نفس آنها را هم مثل خودش بند بیاورد. زمانی سال 1398 با بازی در نقش علی در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی وارد سینما شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
بابک خواجهپاشا با فیلم در آغوش درخت یکی از جوانانی است که از آذربایجان غربی پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است. او نیز مانند برادران ارک محصول سینمای جوان شهرشان است و فعالیتهایش در زمینه سینما باعث شد تا بعد از مدتها اولین فیلمش را بسازد. کارگردان در ساخت فیلم در آغوش درخت از حضور بازیگران مستعدی بهره برده و در بازی گرفتن از آنان، به خصوص کودکان، بسیار عالی عمل کرده است. نتیجه این شد که در جشنواره فیلم فجر نامزدی سیمرغ بلورین بهترنی بازیگر نقش اول زن و نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، به ترتیب به مارال بنی آدم و روحالله زمانی رسید. در خبرها آمده بود که یک زوج جوان گیلانی با ۲ فرزند خردسال که با گذشت ده سال از زندگی مشترک شان به دلیل اختلاف نظر و عدم تفاهم، مدتی را بهصورت طلاق عاطفی و جدایی میگذراندند و تصمیم به طلاق گرفته بودند، پس از تماشای «در آغوش درخت» از تصمیم خود منصرف شدند. این زوج که مسیر مشاورههای پیش از طلاق را طی میکردند، توسط مشاور خود به تماشای فیلم دعوت شدند و پس از تماشای این فیلم از تصمیم خود منصرف شده و به کانون خانواده خود بازگشتند.
هزینهای که آسیب اجتماعی طلاق بر جامعه تحمیل میکند گاهی بیش از تحمل آدمهاست. وقتی خود خواهی یا حتی شرایط جاری مانع دیدن نقاط مثبت طرفین میشود، نوبت تقدیر است که ورق خود را رو کند. فیلم از عواقب تصمیمهای انسانها سخن میگوید وقتی که این عواقب قرار است گریبان دیگران را هم بگیرد. می دانیم طلاق امری واقعی است و در بسیاری از خانواده ها در حال اتفاق افتادن است.
عذرخواهی معاون وزیر صمت از تولیدکنندگان/ ناترازی انرژی روزانه ۱۰ همت به صنعت خسارت زده است
فیلمنامه و کارگردانی | بابک خواجهپاشا پیش از اینکه «در آغوش درخت» را به عنوان اولین فیلمش کارگردانی کند، تجربه ساخت چند سریال در شبکه استانی آذربایجان غربی را داشته و در چند فیلم به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده است. خواجهپاشا این فیلم را براساس فیلمنامه خودش جلوی دوربین برده و روی ارتباط عاطفی عمیق میان اعضای یک خانواده چهار نفره دست گذاشته است. فیلم روی سوژهای ساده بنا شده اما آنچه باعث جذابیت بیشتر آن میشود، تمرکز روی جزئیات و نمایش دقیق احساسات اعضای خانواده در بحرانهایی است که در طول فیلم شاهدشان هستیم. رابطه اعضای این خانواده به خاطر تصمیم جدایی پدر و مادر درگیر آسیب میشود و این بحران روحی، وضعیت و موقعیت پیچیدهای را رقم میزند. خواجهپاشا هم در انتخاب بازیگران هوشمندانه عمل کرده است و هم در از پتانسیل مکان جغرافیایی برای انتقال معنای مدنظرش کمک گرفته است؛ تمهیدی که در فیلم دومش «آبی روشن» هم شاهد بودیم. فیلم «در آغوش درخت»، اولین تجربه کارگردانی بابک خواجهپاشا، چهارشنبه 17 مرداد اکران شد تا این کارگردان همزمان با دو فیلم روی پرده سینماها باشد.
ارتش آمریکا مدعی نجات جان هفت ملوان ایرانی شد
ترس از جدایی، باعث میشود دوبرادر اقدام به فرار کنند و فرید و کیمیا که تصور میکنند بچه ها در رودخانه افتاده و آب آنها را با خود برده است، به جستجوی فرزندانشان به این سو و آن سو میروند. کیمیا برای یافتن فرزندانش باید به سمت دریاچه اصلی برود و این مسیر همان مسیری است که سالها فوبیای آن را داشته است اما عشق به فرزندانش باعث میشود به این فوبیا غلبه کرده و به جستجوی کودکان برود. سرانجام عموی بچه ها با یافتن یک سرنخ، والدین را متوجه احتمال حضور بچه ها در باغ توت میکند. علیرضا بهرامی | بازی بازیگران «در آغوش درخت» نیز تحت کنترل بازیگردان یا کارگردان، بهاندازه است. در این میان البته روحالله زمانی کمی افراط دارد و در کل این بازیگر در حال تبدیل شدن به یک بازیگر تیپ کلیشهای است.
خانواده، ارزشمندترین دارایی هر انسانی است و برای کودکان، انسجام و استحکام بنیان خانواده، بزرگترین و مهمترین مسئله است. کودکان، سرشار از سادگی و مهربانی هستند و داشتن یک زندگی آرام و بدون تنش و اضطراب، حق طبیعی هر کودکی است. طلاق، در شرایطی که تحمل زوجین برای یکدیگر به هیچ عنوان مقدور نیست، میتواند تنها راه چاره باشد. اما در موارد بسیاری میتوان با تکیه بر قدرت اراده و خواست فردی دو طرف، عواملی که منجر به این تصمیم میشوند را از بین برد.
ادعای جدید اسرائیل؛ همکاری ترکیه و ایران برای تامین مالی حزبالله (۱۲ نظر)
در صورتی که والدین بتوانند مشکلات را با تلاش و جدیت خود و با همکاری و حمایت از یکدیگر مرتفع کنند، فرزندان کمترین آسیب را از اختلاف بین والدین خواهند دید و بنیاد خانواده از هم گسیخته نمیشود. بحران طلاق در ایران به سرعت رو به فزایندگی است و این مسئله باعث آسیب روحی در کودکان کم سن و سال و گاه تهدیدات مخاطره آمیز برای آنها میشود. خانوادههایی که قابلیت غلبه بر مشکلات را دارند، لازم است تا پیش از آسیب دیدن کودکان برای چالشهای خود چاره اندیشی کنند. کیمیا با وجود مشکل حادی که خود با آن دست و پنجه نرم میکند اما در تربیت فرزندانش کوتاهی نکرده و نسبت به آنها بیتفاوت نیست.
رضا پس از پیدا نشدن بچه ها، خودش را مقصر میداند و در مقابل خدا بابت اشتباهاتش معذرت خواهی میکند. زمانی که طاها یک پیرزن را در جاده میبیند، به او کمک میکند تا بار سنگینش را درون ماشین قرار دهد. طاها برای نجات جان علیسان به درون استخر پریده و جان خود را به خاطر او به خطر میاندازد. پس از اینکه طاها و علیسان هر دو در استخر میافتند، رضا هر دو نفرشان را از آب خارج میکند. رضا تلاش میکند تا علیسان و طاها از یکدیگر جدا نشوند و حتی به خاطر بچه ها با برادرش بحث میکند. اما پدر عاشقانه او و فرزندانش را دوست دارد و تلاش میکند بدون آنکه بداند چرا؛ در نیمه دوم است که پدر دلیل این ترس و جدایی را درک میکند و این بار دو چندان برای حفظ آن دست به تلاش میزند در حالیکه اطلاعی از سرنوشت فرزندانش ندارد.
تیتربرتر، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهینسب محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در سینماهای کشور اکران شده است. این فیلم سینمایی که این روزها به فروش ۲ و نیم میلیارد تومانی رسیده است به زودی اکرانهای سیار خود را نیز آغاز خواهد کرد. به همین بهانه فرهاد خالدی نیک نویسنده سینمایی درباره این فیلم یادداشتی نوشته است که در ادامه میخوانید. در حالی که اغلب فیلمهای سینمای ایران در فضاهای شهری و لوکیشنهای تکراری ساخته میشوند، بابک خواجه پاشا در اولین ساخته سینماییاش، دوربینش را به استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه برده تا «در آغوش درخت» از لحاظ بصری فیلمی متفاوت و متمایز از دیگر آثار سینمای ایران باشد. فیلمی که خط اصلی قصهاش، چند روز از زندگی زن و شوهری در آستانه جدایی را روایت میکند. زن و شوهری که اگرچه در ابتدا به نظر میرسد متعلق به ۲ دنیای متفاوت هستند اما بزرگترین مشکل ایشان در عدم درک یکدیگر و مسدود شدن پلهای ارتباطیشان است بطوری که اساسا حرف و سخن هم را نمیشنوند.
بر همین اساس و به پیشنهاد مشاور نیز قرار است در مدت باقیمانده تمرین جدایی کنند. دو برادری که با هم عهد بستهاند بدون هم نفس نکشند چراکه طاقت دوری از هم را ندارند. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم در آغوش درخت در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم در آغوش درخت 8 عدد، گردآوری و درج شده است.
در این مقاله از پلازا به بررسی فیلم در آغوش درخت ، اولین فیلم سینمایی بابک خواجه پاشا، پرداختیم. داستان فیلم را خواندیم و با بازیگران آن اشنا شدیم، در نهایت نیز نگاهی اجمالی به نظرات منتقدین و جوایز فیلم در آغوش درخت داشتیم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ آن را تماشا کردهاید؟ به نظر شما این فیلم میتواند نماینده ایران در اسکار 2025 باشد؟ نطرات خود را از طریق بخش “دیدگاه شما” در پایین صفحه با ما در میان بگذارید. این در حالی است که اُسکار یک جشنواره به معنای متعارف آن نیست و یک جشن بزرگ سینمایی است و اعضای آن نه چند داور خاص که صدها داور هستند که در یک فرآیند طولانی بهترین فیلم بین المللی را انتخاب میکنند.
رفتار فرید با کیمیا و تلاش او برای حفظ زندگی مشترک، نمایشی از یک عشق عمیق اما رو به فروپاشی است. فرید پس از آنکه با ابراز علاقه از سوی زهرا مواجه میشود، به او گوشزد میکند که او را به مانند دختر خود میبیند. فرید با اینکه در ابتدای گم شدن بچهها، کیمیا را مقصر میداند اما پس از مدت کوتاهی به همراه کیمیا به دنبال بچهها میرود و همچنین تلاش میکند تا کیمیا را از آب خارج کند. فیلم به تازگی اکرانش در سینماهای کشور آغاز شده و پیش از این نیز در جشنوارههای داخلی و خارجی خوش درخشیده است. فیلمی که میتوان به دور از هیاهوی تولیدات سینمایی امروز، به تماشای آن نشست و برای ساعاتی از آن لذت برد. اما نقطه پایانی فیلم بسیار زیباست، آنجا که بچهها پای درخت توت در آغوش یکدیگر و در آغوش طبیعت به خوابی آرام رفتهاند.
بهکارگیری نابازیگران یا بازیگران محلی نیز در این فیلم کاملا در کنترل کارگردان بوده است. با توجه به جوایزی که فیلم در آغوش درخت کسب کرده، میتوان حدس زد که منتقدین نگاه مثبتی به این فیلم دارند. این فیلم سینمایی در سرزمین سرسبز آذربایجان روایت میشود و سرشار از جذابیتهای بصری است.
خانم ها نرگس آبیار، شبنم مقدمی و آقایان فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین اعضای ۹ نفره هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در نود و هفتمین دوره آکادمی اسکار را تشکیل دادند. سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود، سینما را بهعنوان ابزاری مهم در جریانسازی فرهنگی معرفی کرد و افزود که این هنر میتواند بین ملتها پیوند برقرار کرده و آنها را نسبت به ارزشهای مشترک انسانی آگاه سازد. وی اظهار داشت که سینمای ایران با پرداختن به تاریخ، اقوام، زبان و مناسبتهای ملی و مذهبی، نقش مهمی در معرفی فرهنگ ایرانی به جهانیان دارد. این یعنی هنوز حتی پخش کننده فیلم هم مشخص نیست و معلوم نیست اکران فیلم در خارج از مرزهای ایران قرار است چه سرنوشتی پیدا کند. پس کاملاً قابل پیشبینی است که در آغوش درخت شانسی در مراسم اُسکار امسال نخواهد داشت.
خلاصه داستان فیلم در آغوش درخت
گذشته تلخ او باعث ابتلایش به فوبیای فاصله شده و این مسئله را پس از گم شدن بچهها مطرح میکند. لازم است دقت داشته باشید که پنهان کاری وقایع مهم در زندگی مشترک میتواند باعث بشود تا ترمیم یک شرایط وخیم، به تعویق افتاده و باعث آسیبهای جبران ناپذیری در خانواده بشود. فیلم روایتی است درباره یک خانواده که پدر و مادر هرکدام شغل و دلبستگی خاص خود را دارند. پدر درگیر با گُل و عطریات است و مادر درگیر با آب و استخر و ماهی؛ در این میان با دو کودک مواجه هستیم، دو برادر که یکی به سنین نوجوانی نزدیک و دیگری کودکیست که در حال آموختن است و البته در سوی دیگر نیز درگیر با دو برادر هستیم، درست نقطه مقابل دو برادر کودک. سرسبزی دیار آذریها، باغهای میوه و گلهای زیبا، رودخانه آرام و جاری و تا چشم کار میکند زیبایی، در بخش نخست فیلم به نمایش در میآید. اما این خانواده با تمام زیبایی، عشق و دلبستگی که به هم دارند، در حال فروپاشی است و پدر و مادر در آستانه جدایی از یکدیگر؛ جدایی که به کودکان نیز تحمیل میشود و قرارست دو برادر که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند، از هم جدا شوند.
در مجموع بیش از 12 نفر در تولید فیلم در آغوش درخت نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. در ابتدای این مراسم پان وی شانگ، رییس بخش بین المل "گلدن اسکرین سینما" ، ضمن اشاره به برگزاری سومین دوره این جشنواره در گلدین اسکرین سینما مالزی، فرصت همکاری با سینمای ایران را فرصت منحصر بفرد برای این مجموعه دانست . دو فیلم اول به واسطه فشار افکار عمومی توسط مدیران و هیئت انتخاب به اُسکار فرستاده شدند و فیلم مجیدی هم به خاطر پخش کننده قدرتمندی که داشت به جمع نامزدهای نهایی راه پیدا کرد. مثلاً چند سال پیش مرحوم علیرضا سجادپور شخصاً فیلم بدرود بغداد را برای حضور در مراسم اُسکار انتخاب کرد و اعتقاد داشت هیئت داوران قطعاً این فیلم را خواهند پسندید.
هزینه ای که آسیب اجتماعی طلاق بر جامعه تحمیل میکند گاهی بیش از تحمل آدمهاست. وقتی خود خواهی یا حتی شرایط جاری مانع دیدن نقاط مثبت طرفین میشود ، نوبت تقدیر است که ورق خود را رو کند. فیلم از عواقب تصمیم های انسانها سخن میگوید وقتی که این عواقب قرار است گریبان دیگران را هم بگیرد. او تأکید کرد که این همکاریها نهتنها به تقویت سینمای دو کشور کمک خواهد کرد، بلکه میتواند فرصتی برای تولیدات مشترک باشد که به هر دو صنعت سینمایی امکان میدهد تا با تبادل دانش و تجربه، به سطح جدیدی از شناخت و موفقیت در صحنه جهانی دست یابند. رئیس سازمان توسعه فیلم ملی مالزی فیناس (FINAS)، بر این باور است که مالزی میتواند با الگوبرداری از ایران و اتخاذ رویکردهای راهبردی، مسیر تازهای را برای رشد و توسعه سینمای خود هموار کند. این امر از طریق سرمایهگذاریهای هدفمند در حوزههای فرهنگی، پرورش استعدادهای داخلی و گسترش دامنه تأثیرگذاری فیلمهای مالزیایی در عرصه بینالمللی محقق خواهد شد.
در مقابل او جواد قامتی ایستاده است؛ بازیگری از دیار آذربایجان که پیش از این در فیلم «پوست» برادران ارک خوش درخشیده بود و حالا اینجا در مقام پدری که عاشق است و عاشقانه پای زندگی ایستاده، ایفای نقش میکند. استفاده صحیح خواجه پاشا در خلق تصاویری چشمنواز و تماشایی در فیلم در آغوش درخت، عاملی برای تبدیل این فیلم به اثری کارت پستالی از شهر ارومیه نشده است و با دورشدن از پلانهای ساختگی و تصنعی، صرفا از توان بالای طبیعت در جهت تعریف داستان و ایجاد فضاسازی مناسب استفاده شده است. از سویی دیگر، توجه فیلمساز به خلق خرده پیرنگ عاملی برای بازماندن از الگو و پیرنگ اصلی نشده و فیلم مسیر روایی خود را تا لحظه پایانی به درستی پیش گرفته است.
مسالهای که نشان میدهد یک زخم کوچک چطور میتواند سر باز کند و تبعات ویران کنندهای داشته باشد. زمانی که این دو کودک لب رودخانه مشغول بازی هستند درون آب میروند و گم میشوند و این سرآغاز ماجراهایی تازه است. در آغوش درخت فیلمی است که در نهایت همان دیدگاه سنتی مورد تایید حاکمیت را تبلیغ میکند.
در فهرست هنرپیشه های در آغوش درخت دو نام جدید، یعنی اهورا لطفی و رایان لطفی نیز به چشم میخورد. متاسفانه در حال حاضر اطلاعاتی از زندگی شخصی این دو بازیگر تازهکار سینما در دست نیست. امیدواریم با گذشت زمان شاهد رشد و پیشرفت این دو عزیز باشیم و آنان را در آثار سینمایی و تلویزیونی ببینیم. بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان میگذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم میریزد کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمیشناسند. وی ضمن ابراز خرسندی از مشارکت FINAS در سومین دوره برگزاری این جشنواره، این همکاری را گامی ارزشمند در راستای تقویت روابط فرهنگی میان مالزی و ایران دانست.
در آغوش درخت به عنوان نمونه قابل توجهی از سینمای بومی در فضایی غیرآپارتمانی و با پیامی انسانی و اخلاقی ساخته شده و علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، بخش قابل توجهی از موفقیتی فیلم مرهون نقشآفرینی تیم بازیگران آن به ویژه مارالبنیآدم و جواد قامتی و بازیگران کودک فیلم است. بازیها | شخصیت اصلی فیلم، در اختیار مارال بنیآدم است؛ بازیگری که در جشنواره چهلودوم فیلم فجر برای بازی در نقش پروین اعتصامی در فیلم «پروین» برنده سیمرغ شد. بنیآدم پس از سالها تجربه بازی در تئاتر اولین بار با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی به سینما قدم گذاشت و بعد از آن با فیلم «خشکسالی و دروغ» بازیاش دیده شد.
در اکثر انتخابهای این سالها بیشتر از آنکه ماهیت مراسمی مثل اُسکار در نظرگرفته شود این سلیقه هیئت داوران و نگاه رسمی نظام است که فیلم موردنظر را انتخاب میکند. چون هدف نهایی نه برنده شدن در مراسم اُسکار که صدور فرهنگ ایرانی به غرب است. نتیجه چنین رویکردی این است که به جز مواردی استثنا سینمای ایران هیچ گاه در مراسم اُسکار حضور موفقی نداشته است. در برههای که فیلمهای سینمای ایران در فضای شهری، بهخصوص در تهران و آپارتمانی با مؤلفههای مرسوم و تکراری ساخته میشوند که کلیشهای به نظر میرسند «در آغوش درخت» به نکته مهمی میپردازد و آن خانواده است. «در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجهپاشا، با بازی مارال بنیآدم، روحالله زمانی، جواد قامتی، اهورا و رایان لطفی، محصول سال 1401 است. فیلم در آغوش درخت به کارگردانی بابک خواجه پاشا موفق شد به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۵ معرفی شود.
در میان آثار سینمایی وی میتوانیم فیلم پوست، فیلم درخت گردو و فیلم ملاقات خصوصی را نام ببریم. او در عرصه دوبله نیز فعال است و در نسخه آذری زبان سریال امام علی، مدیر دوبلاژ بود. داستان فیلم در آغوش درخت با محوریت یک خانواده چهارنفره، کیمیا و فرید در کنار دو پسرشان، روایت میشود. 12 سال از زندگی این زوج گذشته و اخیرا طوفانی مهیب وارد این زندگی شده است. کیمیا و فرید قصد جدایی دارند و این طلاق سبب خواهد شد که برادرها نیز از هم جدا شوند، ولی به همین راحتی نیست.
لبنان هم تحریمها علیه ایران را اجرا کرد!
تهران- ایرنا- فیلم «در آغوش درخت» شریف است و درباره امید و بهبود زندگی، شریف ساخته شده است؛ درخت استعاره از خانواده است، پدربزرگ و مادربزرگ ریشهها، پدر و مادر تنه و بچهها شاخهها و میوه آن را تشکیل میدهند، این زیبایی با در کنار هم بودن معنا مییابد. از طلاق اجباری تا اتحاد و دلبستگی و از نکات تربیتی تا داستانِ فشار روانی یک تعرض جنسی و …. اما فضای ظاهری فیلم پر از امید است و از امید آغازین فیلم به امید پایانی فیلم میرسیم، که شاید بتوان فضای کلی فیلم را به آثار مجیدی و میرکریمی تشبیه کرد. از طلاق اجباری تا اتحاد و دلبستگی و از نکات تربیتی تا داستانِ فشار روانی یک تعرض جنسی و … . هدف از این نشستها، بررسی زمینههای همکاری مشترک، تولیدات سینمایی و تلویزیونی مشترک، تبادل تجربیات و توسعه تعاملات فرهنگی میان دو کشور است.
به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، سومین جشنواره فیلم ایران در کوالالامپور در کشور مالزی با نمایش فیلم سینمایی «در آغوش درخت» و حضور هنرمندان و مدیران سینمای ایران و مالزی آغاز شد. مارال بنیآدم، جواد قامتی، روحالله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل میدهند. این فیلم حاصل مشارکت سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
امیر زاغری نامزد دریافت سیمرغ در بخش بهترین طراحی صحنه شد، و خواجه پاشا در بخش بهترین کارگردانی نیز نامزد دریافت جایزه شد. مهدی جواهرزاده و مسیح حدپور سراج نامزد سیمرغ بلورین، به ترتیب در بخش بهترین صداگذاری و بهترین صدابرداری، شدند. در میان بازیگران نیز مارال بنی آدم و روحالله زمانی حضور درخشانی داشتند که آنان را نامزد سیمرغ بلورین در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد کرد.
اجازه نخواهیم داد به استحکام و دوستی ایران و آذربایجان خللی وارد شود
خبری خوش و مسرت بخش برای سینمای ایران و البته بابک خواجه پاشا که فیلمش آن چنان تاثیرگذار بوده است که چنین اتفاق خوشایندی را رقم زده است. «در آغوش درخت» مشخصا ۲ مرتبه مخاطب را دچار تعلیق میکند که هر ۲ بار نیز به غرق شدن کودکان فیلم مربوط میشود. گویی غرق شدن «علیسان» (رایان لطفی) در استخر پرورش ماهی و نجات وی توسط برادر بزرگترش، «طاها» (اهورا لطفی)، اخطار و هشداری است برای وقوع حادثهای عظیمتر که در راه است و مورد غفلت مادر و پدر قرار میگیرد.
رضا به فرید بی احترامی میکند و آبروی او را در محل کارش مورد دستمایه قرار میدهد. زهرا با اینکه بیست سال از فرید کوچکتر است اما تمایل دارد با فرید ازدواج کند. باشگاه فیلمبازها و سریالبینهای حرفهای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلمها و سریالها داریم. قصد داریم منبع خبرها، گفتوگوها، گزارشها و نقدهای مربوط به محصولهای فیلیمو باشیم.
آمار تکاندهنده از خودکشی زنان خانهدار در ایران
امسال هم هیئت انتخاب فیلم در آغوش درخت را به عنوان نماینده سینمای ایران برای اُسکار انتخاب کرد فیلمی که عدم موفقیت آن در مراسم اُسکار امسال قطعی به نظر میرسد. در آغوش درخت با بهره گیری از پتانسیل بالای طبیعت، محیطی چشمنواز و تماشایی را پیش چشم مخاطب گذاشته و با بیان ریشه اصلی مشکلات رابطه کیمیا و فرید، تا اواسط فیلم، مخاطب را درگیر داستان این خانواده در فضایی به دور از تشویش و اضطراب کند. اما با شروع ماجرای گم شدن کودکان، وجه خشن و بیرحم طبیعت جذاب و تماشایی نیمه اول فیلم، بستر رخداد و اتفاقات فیلم میشود و بدین شکل پدر و مادر با همراهی هم به رویکرد دیگری از ارتباط و همراهی مشترک رسیده و زندگی را به گونهای دیگر بازتعریف میکنند. فیلم در آغوش درخت اولین همکاری بین “سازمان سینمایی سوره” و “کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان” است. این فیلم سینمایی از 17 مرداد 1403، توسط حوزه هنری در سینماهای سراسر کشور توزیع شد.
به دور از تمام هیاهوی دنیا و بار دیگر این طبیعت است که زیبایی خود را دو چندان به چشم میآورد. در واقع استفاده و استعاره از درخت استعارهای زیبا از خانواده است، چراکه پدربزرگ و مادربزرگ ریشههای درخت هستند که در فیلم و سکانسی معرفی میشوند، پدر و مادر تنه درخت و بچهها شاخهها و میوه آن را تشکیل میدهند و این زیبایی با در کنار هم بودن معنا مییابد. سکانس پایانی فیلم اما آن چنان زیبا و تاثیرگذار است که تمامی این دشواریها و ناملایمات را تحت شعاع قرار می دهد. حکایت والدینی ست که با طلاق میخواهند فرزندانشان را از هم جدا کنند، اما نه به نعمت حضور فرزندانشان توجه دارند و نه به تاوانی که ممکن است آنها پس بدهند اشراف دارند.
اگر تنها نکته مثبت فیلم وقوع همین اتفاق هم باشد باید به دست اندرکاران تهیه و ساخت «در آغوش درخت» تبریک گفت و آرزو کرد سینمای ایران به جای تولید کمدیهای نازل و فاقد محتوا، به سراغ تهیه و عرضه آثاری چنین شایسته سوق پیدا کند. استفاده از طبیعت و جغرافیا | «در آغوش درخت» فیلمی شهری و آپارتمانی نیست و در خطه سرسبز آذربایجان روایت میشود. فیلم پر از جذابیتهای بصری است و کارگردان از پتانسیلی که فضا در اختیارش گذاشته به درستی برای ایجاد بحران استفاده کرده است. رودخانه، ماهی، جنگل و درخت، به عنوان بستری برای رویدادهای فیلم انتخاب شدهاند و بدون کمک گرفتن از این عناصر، امکان پیشرفت داستان وجود ندارد. به گزارش فیلمنیوز، «در آغوش درخت» در جشنواره چهلویکم فیلم فجر در هشت رشته نامزد سیمرغ بود و نهایتا سیمرغ بهترین فیلم اول و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.
هدفی که به نوعی آیندهشان به آن وابسته است و عدم دستیابی به آن، میتواند قایق سرنوشتشان را دریای طوفانی زندگی، دچار تلاطم و غرق شدگی کند. موضوع این مقاله از پلازا معرفی فیلم سینمایی در آغوش درخت ، اولین فیلم بلند بابک خواجه پاشا، است. در این مقاله قصد داریم داستان فیلم را بفهمیم، با بازیگران آن آشنا شویم و سپس نگاهی به نظرات منتقدین داشته باشیم. در این رویداد که همزمان در سه شهر کوآلالامپور، پیننگ و جوهور کشور مالزی برگزار میشود، ۵ فیلم سینمایی «در آغوش درخت»، «عطرآلود»، «پسر دلفینی»، «کاپیتان» و «خداحافظ دختر شیرازی» تا ۵ اسفند برابر با ٢٣ فوریه ٢٠٢۵ به نمایش درمیآید. فیلم سینمایی «در آغوش درخت» از میان سه نامزد نهایی، با اکثریت آرا به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد.
فیلم سینمایی غریب روایت زندگی شهید بروجردی
سفیر ایران با اشاره به ریشههای فرهنگی غنی و پیشینه تاریخی سینمای ایران، آن را یکی از ستونهای هویتی کشور توصیف کرد که توانسته است با پرداختن به مسائل انسانی، اجتماعی و فرهنگی، تصویری واقعی از ایران به جهان ارائه دهد. فوبیای فاصله، نوعی از فوبیا است که باعث میشود بیمار نسبت به طی کردن فاصلهای خاص، اضطراب شدید و وحشت داشته باشد. تمایلات و خواستههای کودکان، گاهی آنقدر بی اهمیت جلوه میکنند که والدین تصور کرده این تمایلات صرفا رفتارهای کودکانه هستند و بها دادن به آنها هدر دادن وقت است. در صورتی که بیتفاوتی نسبت به همین تمایلات و گاه وابستگیها میتواند تهدیدات جبران ناپذیری برای کودک به همراه داشته باشد. اگر تنها راه نجات خانواده و به آرامش رسیدن فرزندانتان را در جدایی و طلاق میبینید، لازم است که پیش از هرگونه اقدامی با یک مشاور در خصوص علت و ریشه اختلافات صحبت کنید و به تمامی جنبههای آن در کودکان و روحیاتشان دقت داشته باشید. منتقدی به نام مریم قاسمی با نیمنگاهی به فروش پایین فیلم در سینماها، اشاره به راه کجی دارد که کارگردان انتخاب کرده است.
خواچه پاشا در دو فیلم سینمایی خود روی خانواده تمرکز دارد، چرا که معتقد است اگر بحرانی در جامعه وجود دارد، ریشهاش در خانواده است. لازم به ذکر است که وی خانواده را محدود به والدین و فرزندان نمیداند، بلکه پدربزرگها و مادربزرگها و همچنین عمو، دایی، خاله و عمه را نیز بخشهای مهمی از خانواده میداند. او در 12 سالگی به بازیگری علاقمند شد و در کلاسهای تئاتر مدرسه شرکت جست. مارال بعدها در رشته بازیگری در دانشگاه تحصیل کرد و در سال 1390 نیز در کلاسهای بازیگری مهتاب نصیرپور در کانادا شرکت کرد. بازی در فیلم در آغوش درخت وی را نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر کرد، جایزهای که سال بعد با ایفای نقش پروین اعتصامی در فیلم پروین، آن را به دست آورد.
مارال بنی آدم در نقش «کیمیا» بازیگر تازهکاری نیست، او از تئاتر برخاسته است و همین عامل برای این که دوربین را فراموش کند و بازی زیر پوستی درستی را به نمایش بگذارد، به کمک او آمده است. او در قالب نقش زنی که زخم خورده جامعه است و حالا تلاش میکند تا به شکلی منطقی از خود و خانواده محافظت کند، به درستی و به زیبایی به نمایش گذاشته است. هر چند مسیری که انتخاب کرده است، مسیر اشتباهی باشد اما تلاش میکند تا فرزندانش را با واقعیت همراه کند.
{آزمون سخت کارتال برای انتخاب ترکیب پرسپولیس در دربی
|}به صلاحدید روانشناس، پدر و مادر تصمیم میگیرند مدتی به صورت آزمایشی بچهها ر از هم دور نگه دارند. دو برادر که متوجه این موضوع شدهاند مقاومت کرده و در تلاش هستند تا جلوی این اتفاق را بگیرند. کیمیا و فرید، زوجی هستند که در آستانه جدایی قرار دارند اما این طلاق علیرغم میل هردو نفرشان است. کیمیا مبتلا به فوبیای فاصله است و این شرایط، زندگی را برای فرید دشوار کرده است. این زوج دو کودک 11 و 5 ساله به نام طاها و علیسان دارند که به شدت به یکدیگر وابسته اند. به پیشنهاد مشاور خانواده، هرکدام از بچه ها باید نزد یکی از والدین باشند و طاها و علیسان باید تمرین کنند که از یکدیگر جدا باشند در غیر این صورت پس از جدایی والدین آسیب میبینند.
پس از نمایش فیلم در آغوش درخت، حضار با تشویقهای ممتد از کارگردان تقدیر کردند. این جشنواره که با استقبال خوب مخاطبان همراه بود، نویدبخش ادامه همکاریهای فرهنگی و سینمایی میان ایران و مالزی در آینده خواهد بود. آکادمی اُسکار هیئت انتخابی از سراسر جهان دارد که تمام فیلمهای ارسال شده توسط کشورهای مختلف را تماشا و بعد به آنها برای حضور در جمع نامزدها رای میدهند. بنابراین شانس اصلی برنده شدن در مراسم اُسکار با فیلمهایی است که پیش از حضور در مراسم اُسکار در یکی از جشنوارههای بزرگ سینمایی موفقیت کسب کردند یا انقدر پرسر و صدا بودند و اکران موفقی داشتند که مورد توجه اعضای آکادمی قرار بگیرند. حتی استفاده از زبان ترکی در برخی از دیالوگهای فیلم و مدد گرفتن از زیرنویس فارسی نیز باعث ایجاد فاصله میان مخاطب فارسی زبان نشده و این مساله نشان از موفقیت خواجه پاشا در روایت قصه فیلم دارد. موفقیتی که باعث شد در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم اول، نصیب بابک خواجه پاشا شود.
بدین ترتیب خواجه پاشا، مخاطبان فیلم را به جدی گرفتن و اهمیت دادن به هشدارهای به ظاهر کوچک و کم اهمیت زندگی دعوت میکند. هشدارهایی که شاید اگر جدی گرفته نشوند، میتوانند فجایع بزرگتری را در زندگی مشترک رقم بزنند. از آن دست تعلیقهای نفس گیر که گریبان مخاطب را میگیرد و تا مشخص شدن وضعیت نهاییاش آن را رها نمیکند. به ویژه این که باز هم پای بچههای معصومی در میان است که در این رابطه هیچ تقصیری متوجه آنها نیست. این اتفاق اما فرصت مناسبی را در اختیار فیلمنامهنویس و کارگردان فیلم قرار میدهد تا زوج ناخشنود فیلم بالاجبار در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای دستیابی به هدفی مشترک تلاش کنند.
زمانی که علیسان به درون استخر سقوط میکند، طاها با دیدن بادکنک رها شده متوجه خطر میشود و از با ترسی توامان با شجاعت برای نجات برادرش اقدام میکند. طاها و علیسان نگران جداییشان از یکدیگر هستند و همین اضطراب و ترس باعث میشود فرار کنند. هنگامی که طاها و علیسان ناچدید میشوند، ترس بسیار شدیدی وجود فرید و کیمیا را فرا میگیرد و نگران از دست دادن فرزندانشان میشوند. کیمیا در گذشته توسط یک راننده دزدیده میشود و خطر تجاوز او را تهدید میکند. او پس از فرار از معرکه نسبت به همان مسیری که راننده او را دزدیه است فوبیا پیدا میکند و این فوبیا گسترش یافته و تبدیل به ترس شدید از مسیر و فاصله میشود.
این اثر برنده جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره فجر 1401 است و مناسب رده سنی بالای14 سال است. بابک خواجه پاشا هنرمندی است که تاکنون دو فیلم بلند سینمایی، فیلم در آغوش درخت و فیلم آبی روشن، را کارگردانی کرده است. او پیش از اینها تجربه کارگردانی چند سریال برای شبکه آذرباجان غربی و کارگردانی چند فیلم کوتاه را داشت.
{همه آنچه میخواهید از سریالهای نوروز و رمضان بدانید
|}اختلاف خانوادگی نباید باعث بشود که کودکان تاوان تلخی رفتارهای والدین را بدهند. او علاوه بر اینکه مراقب برادر کوچکترش است، در امور تربیتی او نیز سهیم است. در آغوش درخت، فیلمی از بابک لطفی خواجه پاشا در ژانری خانوادگی و درام بوده که روایتگر مادری است که مبتلا به فوبیای فاصله است. اما ترس بزرگتری مانند ترس از مرگ فرزندانش باعث میشود بر فوبیای خود غلبه کرده و خانواده را حفظ کند.
این چنین است که زن که از فوبیای فاصله رنج میبرد، علت ابتلایش به این بیماری را از شوهرش پنهان کرده تا مشکلاتشان روز به روز بیشتر شود. «کیمیا» (با بازی دیدنی مارال بنی آدم) و «فرید» (جواد قامتی) یک نمونه از هزاران زوج ایرانی هستند که انگار یاد نگرفتهاند با هم حرف بزنند و مسایل فی مابینشان را با گفتوگو در کانون خانواده حل کنند. آنها در حالی تصمیم میگیرند که از یکدیگر طلاق گرفته و ۲ پسرشان را از هم جدا کنند تا هرکدام با یکی از آنها زندگی کنند که از قدرت و توان ارتباطی این ۲ فرزند غافل هستند.
فیلم سعی می کند مفهوم خانواده را در تضاد و تعارض با مفاهیم همسان دیگر قرار دهد تا مفهوم خانواده در ذهن منسجم تر شکل بگیرد. به عبارتی کارگردان، کنتراست مفهومی بالایی ایجاد کرده تا بتواند این مفهوم را در ذهن مخاطب جا بیندازد که تصمیم های عقلانی زمانی ارزشمند هستند که در شرایط بحرانی گرفته می شوند نه در شرایط عادی. روال های غیر واقعی که یک خانواده از ابتدای فیلم تا انتها هیچ چالشی ندارند و همه خوشبخت هستند با روال های واقعی جامعه در تناقض است. حفظ خانواده و تلاش برای کنار هم نگه داشتن اعضای یک خانواده در شرایطی که انواع تنش ها ممکن است بر سر آن خانواده آوار بشود مهم است. حکایت والدینی ست که با طلاق میخواهند فرزندانشان را از هم جدا کنند اما نه به نعمت حضور فرزندانشان توجه دارند و نه به تاوانی که ممکن است آنها پس بدهند اشراف دارند.
دو سال بعد در فیلم «موقعیت مهدی» هادی حجازیفر، بازی متفاوتی به نمایش گذاشت و در فیلم «در آغوش درخت» هم توانسته موقعیت جدیدی را پیش ببرد. افشین علیار | اگر بابک خواجهپاشا فیلم درآغوش درخت را به عنوان دومین فیلم سینماییاش میساخت و آبیروشن تجربه نخست سینماییاش بود، قطعاً میتوانستیم به پیشرفت او در کارگردانی بپردازیم، چراکه «در آغوش درخت» به مراتب فیلم مهمتر و شستهورفتهتری نسبت به آبی روشن است. او در فیلم «خورشید»، «قصر شیرین»، «تو میمانی» و سریالهای «سنه خاطیر»، «تورشا شیرین»، «عاشورا» به عنوان بازیگر حضور داشته و در سریالهای «بهانهای برای بودن»، «تورشا شیرین» و «سنه خاطیر» که همگی محصول صداوسیمای شبکه استانی آذربایجان غربی بوده، کارگردانی کرده است.
ماجراهای فیلم ارتباط مستقیمی با طبیعت دارند و به راحتی میتوان اذعان داشت بدون کمک گرفتن از عناصر طبیعت، امکان پیشرفت داستان صفر میشد. استعداد کارگردان در بازی گرفتن از بازیگران کودک، آشنایی کارگردان با شخصیتها و همدلی با آنها، و ایجاد صحنههایی که احساسات مخاطب را برانگیزد از دیگر مواردی است که تحسین منتقدین را برانگیخت. طرفداری تایمز | فیلم در آغوش درخت نخستین فیلم بابک خواجهپاشا یکی از آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود و حالا اینجا در این مطلب نگاهی به اطلاعات و حواشی این فیلم انداختیم.
فیلم سینمایی طنز ایرانی مفت بر